Vem ska jag kontakta, när
Ett omfattande paket med anvisningar om boende hittar du i vårt bibliotek med anvisningar.
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna.
Användarkoder för elektroniska tjänster
Beställning av handlingar, disponentintyg osv.
Borttappad nyckel och öppnande av dörr
Vattenskada och andra allvarliga problem och säkerhetsbrister
Anmäl allvarliga fel och säkerhetsbrister som upptäckts i fastigheten och bostaden utan dröjsmål till servicebolaget och disponenten. Meddela också hyresvärden om saken.
Bostaden ska repareras
Om toalettstolen eller vattenkranen läcker, ett fönster är trasigt, avloppet är blockerat, kylskåpet inte fungerar eller om det finns något annat motsvarande fel i din bostad, kontakta fastighetsskötseln.
Problem med temperaturen i bostaden
Grannar stör eller bullrar oavbrutet
Om grannens beteende orsakar kontinuerliga störningar t.Ex. På grund av musik med högt ljud, pågående hundskall eller på något annat motsvarande sätt, kan man ingripa i sådant beteende. Kontakta din disponent skriftligt och ange vad som har hänt. Disponenten utreder saken och den störande ges vid behov en anmärkning. Om trakasserierna fortsätter, ges den som trakasserar en varning. Om trakasserierna fortsätter kan den sista åtgärden vara att säga upp hyresförhållandet eller att ta över ägarbostaden.
Avfallskärl överfyllda
Om avfallskärlen är överfyllda och det enligt vad du vet är länge till nästa tömning, kontakta disponenten.
El- eller vattenavbrott
Bristande skötsel av gårdsområdet och fastigheten
Om snöarbetena har skötts bristfälligt, gården är hal, gräsmattan ovårdad, det finns skräp på gården eller ytterdörren inte stängs, kontakta fastighetsskötseln. Du kan dessutom meddela brister till disponenten, som kontrollerar att uppgifterna som överenskommits med servicebolaget blir utförda i tid.
Felparkerad bil på gården och felparkeringsavgifter
Brottslig verksamhet i ditt hus
Om du misstänker att det sker brottslig verksamhet i huset där du bor, t.Ex. Förmedling av narkotika, kontakta alltid polisen.
Förfrågningar avseende betalningar
Kontakta bokföraren eller hyreskontrollen.
Hur meddelar jag om ändring av boende?
Boendeuppgifter och flyttningsanmälningar
Ändring av namn på dörr och trapptavla
Om du har meddelat om ändring av boende med en flyttningsanmälan, ser vi till namnändringarna för din del.
Bastutider
Hyrning och köp av parkeringsplatser
Uppsägning av hyresavtalet, uppsägning av ett omaksi-avtal
Renoveringar och ändringsarbeten utförda av aktieägaren
Frågor om Omaksi-avtal
Kontakta din bostadsförsäljare. Du hittar också information i vår guide om Omaksi-hem.
Tillstånd till vidareuthyrning under omaksi-avtal
Kontakta din disponent.
Lainan poismaksut, osakasmerkinnät, vastikepankkisiirrot
Kontakta din disponent.